سفارش تبلیغ
صبا ویژن

هایپروایزر چیست

کلید اصلی پیاده سازی مجازی سازی Hypervisor است. هایپر وایزر، نرم افزاری است که روی سخت افزار نصب می‌شود و مجازی سازی را ایجاد می‌کند. با این کار ماشین های مجازی یا VM ها را تعریف می‌کنید و اشتراک منابع فیزیکی را مدیریت می‌کنید. ممکن است hypervisor را هایپروایزر چیست با نام VMM بشناسید که همانvirtual machine manager است. در واقع به نقش هایپروایزر در مدیریت ماشین مجازی اشاره دارد، کاربرد و دلیل استفاده از Hypervisor، مجازی سازی است و همان طور که گفتیم هایپروایزر، عنصر اصلی در راه اندازی مجازی سازی سرور است.در جواب این سوال که هایپروایزر چیست می گوییم یک نوع نرم افزارمجازی سازی است که ماشین های مجازی (VM) را ایجاد و اجرا می کند. یک هایپروایزر ، که گاهی نیز مانیتور ماشین مجازی (VMM)هم نامیده می شود، سیستم عامل، منابع مورد نیاز ماشین های مجازی روی hypervisor را از همدیگر جدا می‌کند تا با اختصاص این منابع، ماشین مجازی را ایجاد و مدیریت کند.

در بحث آموزش مجازی سازی، اولین بحثی که می باید یاد بگیرید، هایپروایزر است. هایپروایزر در اصل یک لایه نرم افزاری است که با در دست گرفتن کنترل تمام منابع سیستم مانند حافظه، پردازشگر و استوریج، امکان تقسیم آنها را برای ما فراهم می‌کند به صورتی که ما می‌توانیم ویندوز، لینوکس و سایر سیستم عامل ها را روی یک سخت افزار واحد بصورت همزمان به اجرا در بیاوریم و در واقع امکان ساخت ماشین مجازی را برای ما فراهم می کند. در واقع Hypervisor یک شبیه سازی از سخت افزار مورد نیاز ما برای سیستم عامل را فراهم می‌کند.

 

 

مجازی سازی به چه معنی است؟ یک کانتینر دیجیتالی (container) معمولاً برای کار با یک سیستم عامل طراحی شده است که دارای فضاهای مشخص شده برای استفاده از منابع یک رایانه است. کانتینتر های سنتی دارای یک واحد پردازش مرکزی (CPU) ، یک حافظه مشخص برای ذخیره سازی و یک فضای ثابت برای حافظه رم است. اما وقتی مجازی سازی به میدان می اید  همه چیز فرق میکند، مجازی سازی با تمام این موارد به عنوان یک استخر رفتار می کند ، بنابراین در صورت لزوم می توان آنها را گسترش داد و دوباره تخصیص داد.