سفارش تبلیغ
صبا ویژن

خدمات دوربین مدار بسته

امنیت، لغتی است که امروزه بسیاری از افراد، از آن به عنوان مهمترین اصل بقا یاد می‌کنند. برای تحقق این مفهوم، استراتژی‌ها و تجهیزات مختلفی به وجود آمده‌ است که از میان آن‌ها، می‌توان به دوربین مداربسته  (CCTV) اشاره کرد. در ادامه به معرفی و راهنمای خرید دوربین مداربسته خواهیم پرداخت. شاید برای بسیاری از افراد این سوال وجود داشته باشد که CCTV چیست و چطور عمل می‌کند و استفاده از آن، چه ضرورتی دارد؟

 

دوربین مداربسته

دوربین مداربسته

 

سیستم CCTV در حقیقت شامل چندین خدمات دوربین مدار بسته است که به وسیله کابل‌ شبکه و یا به صورت وایرلس، به یک دستگاه مرکزی متصل هستند و اطلاعات و سیگنال‌ها را برای آن، ارسال می‌کنند. یکی از مهمترین دلایل استفاده از دوربین مداربسته ، برقراری امنیت است به طوری که با استفاده از آن‌ها می‌توان هر حرکت مشکوکی را زیر نظر قرار داد. یکی دیگر از مسائلی که در دوربین‌های مدار‌بسته، باعث افزایش امنیت و کیفیت شبکه می‌شود، طراحی مکان قرار گیری دوربین‌ها است، به طوری که با طراحی درست، می‌توان منطقه را به صورت حداکثری پوشش داد و آن را زیر نظر قرار داد.

 

مدل‌های قدیمی دوربین مداربسته ، از مانیتوری کوچک و به صورت سیاه سفید استفاده می‌کردند که قابلیت تعامل در آن‌ها، تقریبا وجود نداشت. دوربین‌های مداربسته مدرن‌، می‌توانند تصاویر را به صورت رنگی ذخیره کنند و در بسیاری از آن‌ها، قابلیت بزرگنمایی نیز وجود دارد. همچنین قابلیت تعامل، در بسیاری از CCTV مدرن ، اضافه شده‌ است، به طوری که در برخی از مدل‌های آن، اسپیکر‌هایی تعبیه شده است و کاربر، با استفاده از آن می‌تواند با محیط ارتباط برقرار کند و با انسان‌های روبروی دوربین، از راه دور صحبت کند.

 

کاربردهای دوربین مداربسته

دوربین مداربسته کاربردهای فراوانی دارند و در محیط‌های مختلف از آن‌ها استفاده می‌شود. برخی از مهمترین کاربرد‌ها و مزایای CCTV شامل موارد زیر می‌شوند:

 

– برقراری نظم و امنیت محیطی در مناطق حساس و نیازمند امنیت بسیار بالا

– زیر نظر گرفتن رفتار زندانیان در زندان‌ها و جلوگیری از آشوب و اغتشاش‌های احتمالی

– بررسی رفتار بیماران و پرسنل در مناطق درمانی برای ایجاد بهترین شرایط درمان

– بررسی ترافیک جاده‌ها و راه‌های شهری و در نتیجه اطلاع رسانی درست به رانندگان و مسافران

– زیر نظر گرفتن محیط‌هایی که برای انسان‌ها بسیار خطرناک است، به عنوان مثال محیط‌های رادیو اکتیو و مناطق آلوده و سمی صنعتی

– برقراری امنیت ساختمان‌ها و فضاهای آزاد با استفاده از دوربین مداربسته

– ضبط و بررسی فعالیت‌های روزمره در محیط‌هایی که نیازمند امنیت دائمی هستند که از آن جمله می‌توان به بانک‌ها، فرودگاه‌ها و کازینو‌ها اشاره کرد.

 

دوربین مداربسته

دوربین مداربسته

 

امروزه از دوربین مداربسته در بسیاری از محیط‌ها استفاده می‌شود و همانطور که بیان شد، مصارف و کاربردهای بسیار زیادی دارند. دوربین مداربسته به عنوان یکی از پرکاربردترین تجهیزات برقراری امنیت و بررسی محیط شناخته می‌شوند و امروزه بسیاری از ارگان‌های نظامی، از آن‌ها به عنوان اصلی‌ترین عامل برقراری نظم یاد می‌کنند و به صورت سراسری از آن‌ها استفاده می‌کنند. دوربین مداربسته انواع مختلفی دارند و براساس ویژگی‌های مختلف، در دسته‌بندی‌های مختلفی تولید و عرضه شده‌اند که هرکدام از آن‌ها را بسته به نیاز محیط می‌توان تهیه کرد. در ادامه به بررسی مهمترین گونه‌های دوربین مداربسته می‌پردازیم اما قبل از آن به بیان برخی از ویژگی‌هایی می‌پردازیم که در مدل‌هایی از دوربین مداربسته وجود دارند.